torsdag den 17. november 2011

Tanker og trends fra Uddannelsesforum #ufo11 af Søren Lindal - @itvejlblog

Gode erfaringer med IT-pedeller på skolerne i Københavns kommune. Elever med gode IT-kompetencer hjælper både lærere og andre elever i undervisningen og får derved værdifulde succes-oplevelser. Vi skal være bedre til at udnytte superbrugere.

Lærere skal blive bedre til at lave stilladseringsstrategier, når elever anvender IT. Mere struktur/didaktik og evaluering undervejs. Vi er ikke gode nok til at sætte klare rammer og mål, når vi anvender IT i undervisningen.

Elever skal lære at skabe/designe, fx spil. Dette skal på højde med at lære at læse og regne i skolen i fremtiden. I den forbindelse er det et problem, at folk, der ved noget om IT/programmering kaldes nørder. Ordet er stadig negativt ladet. Dette er en skam.

Google satser nu stort på undervisningsområdet. Både med Google apps (Google docs, Google+, Youtube m.m.), men også med Chromebook. Chromebook er lille, billig og uden stort operativesystem. Der er kun en browser på den. Browseren er den nye desktop. Væk fra personal computer (pc) til computer (skyen). Alt er ude i skyen. Altså ude i cyberspace. Alle dine programmer. Alle dine gemte dokumenter. Ingen diskdrev, usb-stick m.m. Ingen programmer der skal updateres og vedligeholdes. Vi slipper for alt det tekniske. Chromebrowseren ordner alt for dig. Du starter bare browseren - så er du på. Vi kender det fra iPads m.m. Genialt til skolebrug.

I Google docs kan elever og lærere - samarbejde om dokumenter og på det samme dokument. Hvorfor bruger vi ikke det meget mere i skolen? Det er gratis. Det virker altid. Dokumenterne gemmes hele tiden og bliver aldrig væk. De kan også lynhurtig deles til andre sider, fx Facebook og blogs.

Google+: Lav lukkede cirkler/netværk for klassen. Del dine ting her. Og del dem kun med klassen eller skolen.

Nu flere solgte smartphones/tablets end pc' er og bærbare...
Børn og unge tjekker ikke mails, men Facebook...

Nu http://dr.dk/skole til alle. Brug det!

Sagt på et oplæg:
“Lærerne bruger tid på at få teknologi til at virke. Svarer til at bede lærere om at skovle sne...”

“Det er kun didaktiske overvejelser, der skal afgøre om vi skal bruge (nye) medier i undervisningen...”

“Det vi lærer i dag er ikke, det vi skal kunne i morgen....”

"Det er meget svært at være målrettet, hvis man ikke har et mål" Peter Hesseldahl fra Universe fonden.

“Et super trådløst netværk til flere og flere enheder er et must.”

Ellen Krogh: “Ny skriftlighed handler om mere end at skrive - det er design af kommunikation”.

Ellen Krogh: Udfordring at koble elevers "hverdagsskrivning" med "skoleskrivning". Hvor er "nye medier", fx twitter, her?

Apple AirPlay. Genialt til skolebrug. Elever arbejder på iPads. De viser deres arbejde på e-tavlen via iPadden. Nul ledninger og stik.

Alle enheder skal tale sammen i klassen (iPad, bærbare mm.) Alt skal kunne komme op på e-tavlen og tilbage igen.

"Dig og mig - og min iPad". Kan vi bruge dem i skolen? Mange spændende diskussioner for og i mod iPads/tablets i undervisningen. Jeg så rigtig mange gode eksempler på, hvordan en iPad kunne anvendes i klassen. Det virker bare. iPaddens operativ system er nemt og visuelt godt opbygget. Man er på med det samme og dens mange programmer spiller smidigt sammen. Alt kan lade sig gøre, efter min mening.
Læs mere om iPad her: http://migogminipad.blogspot.com/

Web 2.0 øger elevernes motivation. Lad os bruge denne på en fremadrettet måde. Kunne vi bedre nå drengene ved hjælp af teknologien?

Penge til IT skal i stigende grad bruges til:
1) Lærerkompetencer.
2) Forskning. Hvilke læremidler virker?
De skal i langt mindre grad bruges på maskiner, hardware m.m.

Er du til Web 2.0, gratis programmer mm. er IT torvet http://www.it-torvet.dk altid et besøg værd.

Andre gode links:
www.lærit.dk
Brug IT - EMU

#skolechat Er en meget spændende ide om dialog og videndeling om skolen via twitter. Har du en twitterkonto, kan du hver onsdag kl. 20.00 chatte med på hashtaggen #skolechat om udvalgte emner. Meget spændende, synes jeg. Kunne man fx overføre denne dialogform til skolen, undervisningen og eleverne?
Link
En række elever er i en undersøgelse blevet spurgt, hvordan de opfattede IT i skolen. Her er de tre væsentligste frustrationer listet nede fra:
3) Manglende struktur og mål fra lærerens side.
2) Manglende viden fra læreren.
1) Teknikken driller. Tiden går...

IT-program tjekliste:
Ved jeg hvorfor, jeg bruger programmet?
Hvad er mit didaktiske mål med det?
Har det et fornuftigt layout?
Har det begrænsede valgmuligheder?
Har det nemt login?
Kan man samarbejde stimulant?
Er det stabilt?
Kan det bruges på andre enheder, fx iPads?

De fleste skoler har computere til 1/4, men der er måske 3/4 der har en smartphone. Hvorfor bruger vi ikke dem mere i undervisningen?

Elever synes ofte, at det er spændende at blive præsenteret for noget nyt. Spændende at sætte sig ind i nye programmer. Kan vi udnytte det bedre?

Husk altid didaktikken. Teknologien må ik styre undervisningen!

Læs mere på: www.twitter.com/itvejlblog

http://itvejlederensblog.blogspot.com/

1 kommentar:

Anders Stausholm Kühl sagde ...

Hej Søren!
Anders her! (Skårup-Sem-idræt...)
Jeg har jo fundet vej til din blog, og er meget begejstret - især for dine citater i dette indlæg.

Angående det didaktiske flow og hvorledes teknikken ikke bør sætte dagsorden, så er der jo stadigvæk et stykke vej - men vil dog rette din opmærksomhed mod skoleskyen - og kmds venture projekt (appstore lookalike med cms style didaktisk designer indtænkt heri)

Håber du har det godt - og hvis du kommer til sydfyn, så bor jeg stadigvæk dernede - med Maria og mine 3 børn.